חוק פרסום על רכב

פרסום באמצעות מדבקות או שילוט שמותקנים על רכבים, הפך בשנים האחרונות לכלי שיווקי יעיל ועל כן גם פופולרי מאוד. היכולת של שיטה זו לייצר חשיפה למותגים נחשבת לאפקטיבית ומניעה לפעולה, אבל חשוב להבין כי קיימת חובה להתקין את המודעות השיווקיות על הרכבים או להניח מודעות פרסומיות על כלי רכב, אך ורק בהתאם להוראות חוק פרסום על רכב. 

המטרה של החוק היא להבטיח את שלום הציבור שנחשף למודעות הפרסומיות הללו, ולשמור על איכות הסביבה וזכויות הפרט.  

 

מהו חוק פרסום על רכב? 

חוק פרסום על רכב מתייחס למכלול התקנות וההנחיות, המסדירות את אופן הצגת פרסומות  והצמדת פרסומים עסקיים על כלי רכב. חוקים אלה נועדו להבטיח כי פרסום על רכבים  – בין אם הוא נעשה בצורה של הדבקת הפרסומת כאביזר קבוע על הרכב, או הנחת עלון פרסומת על המגבים או במקום אחר, יתבצע באופן בטוח, אחראי ושאינו פוגע בציבור או בסביבה. 

החוק מתייחס הן למצב שבו הרכב שעליו מותקנת המודעה או המדבקה נמצא בחנייה, והן ברכבים שנמצאים בנסיעה. 

חוק פרסום לרכב - תמונה ראשית
 

היבטים מרכזיים בחוק פרסום על רכב: 

  • בטיחות החוק אוסר על הצגת פרסומות באופן שעלול להסתיר את שדה הראייה של הנהג, או להוות הסחת דעת עבורו שיכולה לסכן אותו או את הרכבים והולכי הרגל שבסביבה. גם מודעות פרסום שאינן מודבקות על הרכב עצמו, עלולות להפריע לנהיגה ולכן ניתן להצמידן לרכב רק באזורים שקל להסיר אותן מהם, למשל מתחת למגבים. 
  • גודל ומיקום המודעה החוק קובע מגבלות לגבי גודלן ומיקומן של פרסומות המותקנות על רכבים, כדי שלא יפריעו לתנועה או יפגעו במראה האסתטי של הסביבה. 
  • סוג הרכב החוק עשוי להבחין בין סוגים שונים של רכבים, למשל מכוניות פרטיות לעומת רכבים מסחריים וציבוריים, ולכן להתיר או לאסור הצגת פרסומות בהתאם. 
  • תוכן הפרסומות החוק אוסר על הצגת פרסומות בעלות תוכן פוגעני, מטעה או בלתי חוקי. 
  • אישור הנהג החוק מחייב קבלת אישור מפורש מבעל הרכב, טרם הצגת פרסומת על רכבו. עסקים יכולים להציע, לדוגמה, לבעלי רכבים להדביק מודעות פרסומיות על רכבם בתמורה לתשלום ובכפוף להסכמתם המלאה. 

 

עצם קיומו של החוק תורם למניעת תאונות דרכים וכן לשמירה על איכות הסביבה, כיוון שהוא אוסר על שימוש בחומרים מזהמים לצורך ייצור והצגת הפרסומות על הרכבים..יש לציין שמרבית המודעות המותקנות באופן קבוע על רכבים, למשל מדבקות על מכוניות, שייכות לבעלי עסקים ומותקנות על כלי רכב שבבעלותם, משמע שהתקנת הפרסומת על הרכב נעשית כמובן באישור הנהג והיא מהווה ביטוי לאינטרס שלו, לצורך שיווק ופרסום העסק שבבעלותו. עם זאת, החוק מגן על נהגים פרטיים שאינם קשורים לעסק, בכך שהוא מתנה הדבקת פרסומת קבועה על הרכב בהסכמתם ואישורם, ובכפוף לתמורה כספית בדרך כלל. 

 

מהם היתרונות של חוק פרסום על רכב? 

חוק פרסום על רכב מציע יתרונות מסוימים לעסקים וחברות, המפרסמים את עצמם באמצעות כלי רכב, ביניהם: 

  • יצירת מסגרת ברורה לפעילות הפרסומית החוק מספק מסגרת ברורה ותחומה לפעילות פרסום על רכבים, ומאפשר לעסקים לפעול באופן חוקי ותקין בכל הקשור לשיווק בשיטה זו. 
  • הגברת האמון עמידה בתקנות החוק מעידה על אמינות ומקצועיות מצד העסק המפרסם, ובכך תורמת לחיזוק תדמיתו. 
  • מניעת תחרות בלתי הוגנת החוק יוצר שוויון הזדמנויות בין עסקים מתחרים, ומונע מצב שבו עסקים מסוימים מנצלים לרעה את המרחב הציבורי. 
  • הגברת היעילות פרסום על רכבים כאשר הוא מבוצע בהתאם לחוק, צפוי להיות יעיל יותר, כיוון שהוא לא נתפס כפוגעני או מפריע, לכן הוא מגדיל את הסיכוי לחשיפה חיובית למותג. 

 

עסקים וחברות יכולים להיעזר בשירותי פרסום על רכב לצורך מיתוג ופרסום, להשתמש ברכבים ייעודיים שמודבקות עליהם פרסומות ושמושכים תשומת לב של לקוחות פוטנציאליים וכל זה תחת חסות החוק, שמגן על בעלי העסקים ומסדיר את צורת השיווק הזאת, תוך שהוא מגן במקביל על הסביבה, נהגים אחרים והולכי רגל, כאמור. 

ציפויים לרכב מאת פרסום רוטשטיין
 

כיצד חוק פרסום על רכב מגן על בעלי עסקים שמשווקים בשיטה זו? 

עמידה בתקנות החוק מונעת חשיפה לתביעות משפטיות מצד גורמים שנפגעו כתוצאה מפרסום רשלני או בלתי חוקי. פרסום אחראי ותקין, מונע פגיעה במוניטין של בית העסק ולא מאפשר פרסומים פוגעניים. 

בנוסף, החוק מונע תחרות בלתי הוגנת מצד עסקים שמנצלים לרעה את המרחב הציבורי, ובכך תורם ליצירת סביבה עסקית הוגנת ותחרותית, הוא מאפשר לעסקים לנצל את הפוטנציאל השיווקי הטמון בכלי זה באופן אחראי ותקין. חברות המציעות שירותי פרסום על רכבים, מחויבות להקפדה על החוקים והתקנות הקשורות לתחום – כדי לספק ללקוחותיהן שירות מקצועי ואמין. 

 

יצירת קשר